Atelier creativ „Integrarea studenților în mediul de lucru: realități și provocări la
început de carieră”– 01 octombrie 2025
Într-un peisaj social și economic în continuă schimbare, formarea viitorilor specialiști
presupune o colaborare strânsă între mediul academic și cel profesional. Pornind de la această
realitate, Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a organizat în 1 octombrie 2025
Atelierul creativ „Integrarea studenților în mediul de lucru: realități și provocări la început de
carieră”, eveniment ce a reunit studenți, cadre didactice și reprezentanți ai angajatorilor –
parteneri esențiali în procesul de formare profesională. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul
proiectului implementat de UVT, “Calitate, Eficacitate și Relevanță pentru piața muncii în
universități. Demersuri inovative pentru programe de învățare la locul de muncă pentru
studenți”, subactivitatea A2.3 „Organizarea și derularea stagiilor de pregătire practică pentru
studenți” (Cod MySMIS2021+: 31226).
Scopul întâlnirii a fost crearea unui cadru de dialog și interacțiune directă pentru a
analiza modul în care parteneriatul dintre universitate și angajatori contribuie la dezvoltarea
competențelor profesionale ale studenților.
În deschiderea atelierului creativ, doamna prof. univ. dr. Flavia Barna, prorector al
UVT și manager de proiect, a evidențiat rolul esențial al parteneriatului sustenabil dintre
universitate și mediul socio-economic în formarea competențelor practice și pentru viitor ale
studenților. Totodată, a subliniat importanța dezvoltării unui ecosistem inovator de învățare,
centrat pe student, care să sprijine integrarea acestora pe piața muncii și să faciliteze inserția
lor socio-profesională.
Participanții au fost implicați în echipe mixte de lucru, pentru a analiza studii de caz
propuse de angajatori și studenți în urma derulării stagiilor de practică. Acestea au servit
drept punct de plecare pentru identificarea de bune practici și generarea de soluții la
provocările pe care tinerii le întâlnesc la începutul carierei.
Discuțiile au vizat modul în care pot fi gestionate diferențele dintre așteptările
studenților și realitățile profesionale, cum sarcinile simple pot deveni experiențe formative și
cum feedbackul constant sprijină adaptarea parcursului de practică. Totodată, s-a subliniat
rolul cadrului didactic ca mediator și importanța colaborării dintre universitate și angajatori
pentru a crea un cadru de practică relevant și formativ.
